Новините днес

Whiplash/Камшичен удар

Отне ми повече от две седмици, докато реша да седна пред белия лист на
текстовия ми редактор, за да споделя мнението си за Whiplash. Досега не ми бе отнемало толкова много време дадено
ревю, но този филм ме затрудни особено – не само заради прекрасната игра на
Джей Кей Симънс и Майлс Телър, но и заради целия замисъл, описващ болната
амбиция като икона на величието.
Със сигурност всеки от нас, който по един или друг начин е започвал
сериозното изучаване на даден предмет в училище или пък някое изкуство, към
което има влечение и талант, някога нейде е срещал по житейския си път фигура,
която да промени изцяло възгледите спрямо това изкуство. Фигура, която разчита
на тираничното си поведение, за да изкара от възпитаниците всички качества,
които те дори не са подозирали, че притежават. Дали това е била учителката ви
по география в гимназията или треньорът по баскетбол, то все някога сте виждали
образът на амбициозния даскал.

В Whiplash на Деймиън Чазел
основите на пререканията между възпитаник и възпитател се корени в основите на
музиката. Музиката прави чудеса и кара хората да летят нависоко всеки път – или
поне така си спомням припева от една комерсиална българска песничка, която се
въртеше по радиата в тийнейджърските години. На това рефренче на Белослава обае
стъпва Чазел, който създава музикален филм не само за музикантите, но и за
хората, които не правят особена разлика между хармония и хармоника. Чазел,
който дори все още не е навършил 30 години, получава номинация на Оскар за
тазгодишните награди за най-добър филм. И очевидно има защо.
В „Камшичен удар“ зрителят няма да стане свидетел на садо-мазо изпълнения,
в които три голи барабанистки бият с камшици непослушните даскали. В този филм
гледащия се запознава с Андрю (Майлс Телър) – талантлив барабанист, който учи и
свири джаз в местна музикална школа. Денонощните тренировки зад барабаните му
носят успех и скоро той е забелязан от демоничния Флетчър (Джей Кей Симънс) –
преподавател в същото училище, известен с постоянните награди, които получава
заедно с обучаваните от него музиканти. Флетчър обаче е синоним на тирания, що
се отнася до подчинените си – той не се свени да използва върли обиди, шамари и
упражняването на върл психически тормоз, само и само да накара талантливите да
работят отвъд границите на възможностите си. Между него и новия барабанист Андрю
ще избухне джаз-война, в която последиците ще бъдат особено важни за всички.
Би било добре гледащите да „имат уши“ за музиката, която се изпълнява в
този филм. За щастие обаче, тя не е в основата на завръзката. Основна цел е
зрителят да осъзнае какво означава „амбиция“ и колко тя е вредна и в същото
време полезна за нейните роби. Вдъхновяващ и едновременно с това депресиращ, Whiplash е толкова добър филм, че не успявам да открия подходящите
думи, за да опиша възхищението си от него! Феноменалното изпълнение е на Джей
Кей, когото за пръв път виждам в такава светлина – не само, че моментално
получи номинация за Оскар за най-добра поддържаща роля, не само, че взе Златен
глобус в същата категория – той заслужава да подминава номинациите и директно
да грабва почетните статуетки. Върл, демоничен, обладан от злите версии на
Елвис Пресли, Кърт Кобейн, Джанис Джоплин, Фреди Меркюри и Ноториъс Би Ай Джи,
героят на Симънс е събирателен за всичко онова, което не желаете да ви се
случва в обучението, а всъщност трябва да се случи.
Дори на неговия фон, Майлс Телър не прави крачка назад и създава образ на
амбицирания ученик, способен да се откаже от всички удоволствия в живота, за да
бъде най-добрия в областта си. Телър е симпатяга и участието му в Whiplash го доказва. Момчето се раздава максимално много и някъде
в мен се гнезди чувството, че гледах една от бъдещите легенди на Холивуд.
Епичната борба между двата характера пасва идеално и визуално, и чисто
актьорски на двамата. Майлс и Симънс са страхотен тандем, който прави от Whiplash феномен.

Препоръчвам да гледате „Камшичен удар“ в подходяща компания и ако случайно
изпитате порив да хванете барабанните палки, то помислете добре дали имате
нужната амбиция и желание J

Leave a comment

Your email address will not be published.


*