Новините днес

Batman:Mask of the Phantasm / Батман: Маска на Фантом

Има филми, чието гледане провокира зрителя да припознае страховете си; да открие тъмните кътчета на душата си, в които са скрити най-нечистите помисли; на тези места виреят черните ни версии на Аз-ът и само чакат удобен момент, за да излязат на открито и да безчинстват на воля, досущ като подразнени от светлината прилепи.
Един от тези филми е Batman: Mask Of The Phantasm (Батман: Маска на Фантом) и не само, че изявени кинокритици го определят като най-добрия филм за Батман, правен някога – ние в Popcorn Movies BG мислим по същия начин.

Все още си спомням кристално ясно, че това бе една от първите анимации за Тъмния рицар, които върлуваха на пиратски видеокасети през 90-те години. В тези времена единствения досег с Батман бяха The Animated Series, излъчвани сутрин по Pro7 и масовото пиратстване набра огромни приходи от разпространението на филма сред зажаднелите за комиксово кино дечурлига. Чак сега, след като станах родител обаче разбирам, че този филм е всичко друго, но не и детски филм.

Излязъл навръх Коледа през далечната вече 1993 г., Batman: Mask Of The Phantasm бързо се превръща в огромен хит, изстрелващ постъпленията до върха на кривата на търсенето. Познат още и като Batman: The Animated Movie, режисираната от Брус Тим и Ерик Радомски анимация се дистанцира всячески от хитовите по това време Batman и Batman Returns на Тим Бъртън и сякаш прави точно това, което сваля Бъртън от режисьорския стол – не само, че определената „по default“ таргет група от деца е шокирана от филма, но и ескалира напрежението сред техните родители, които все още не са преглътнали горчилката от прекалено мрачната атмосфера във филмите с участието на Майкъл Кийтън. Това смело решение на DC Comics и Warner Bros. превръща Batman: Mask Of The Phantasm в история, която първоначално се проваля в боксофиса заради идеята да бъде продавана директно на видеокасета. Усетили се навреме обаче, от Уорнър правят и немислимото и обръщат ситуацията за изключително кратко време, издавайки филма за големия екран.

Седем години по-късно, от IGN твърдят, че това е най-добрата история за Батман, правена някога. В Time го определят като един от десетте най-добри супергеройски филми на всички времена, а авторитетното списание Wired определя Кевин Конрой (гласът на Брус Уейн) като най-добрия актьор, превъплъщавал се някога в ролята.
Успехът на филма е толкова голям, че след него се правят и две продължения, които обаче никога не настигат своя първоизточник.

В основата на филма стоят две преплитащи се сюжетни нишки, работещи в симбиоза и свързващи двете страни на главния герой Брус Уейн. В първата част ставаме свидетели на немислимото – милиардерът-плейбой Уейн е запленен от любовта си към красивата Андреа, щерка на местен финансист. Той е толкова обсебен от червенокосата си тръпка, че престъпва границата на живота си и е готов да се откаже от алтер-егото си, за да бъде единствено посветен на жената, която обича. От другата страна имаме съвремието, в което мистериозен фантом-злодей убива по изключително жесток начин местните босове от Коза Ностра, завладели престъпния свят на Готам Сити. Мистерията се заплита още повече, когато обществото започва да обвинява Батман за убийствата. Разкъсван от съмнения, Уейн не само трябва да се справи със спомените си и завърналата се в Готам Андреа, но и да разплете мистерията около архизлодея, действащ по непознати до този момент методи.

Batman: Mask Of The Phantasm работи именно заради това – той разкъсва сюжета си така, че да покаже недопустимите до този момент събития, които могат да окажат решаващо влияние върху цялата вселена, в която се развива действието. И не само, че действа архетипно, но и успява да изгради образи, които да карат зрителите да потръпват и да получават нервни тикове, докато наблюдават действието на екрана. Никога досега, в анимационен филм, насилието не е било толкова ярко изразено и подтикващо към извръщане на погледа встрани. Едно от бруталните убийства, в които Фантомът стоварва огромен надгробен ангел върху паднал в прясно изкопан гроб престъпник, може най-спокойно да се приеме като еталон сред убийствата в киното. Чак две години след това, Мартин Скорсезе убива по подобен начин своя Джо Пеши насред пустинята в Невада, но дори това погребване на полумъртвия герой на Джо не може да се сравни с ужаса, който предизвиква алтернативата му от анимацията. Немислимото се случва още от първите няколко минути на продължаващия почти час и двадесет минути филм, в който мафиот е отнесен в отвъдното с автомобила си, прелитащ между два небостъргача (нещо подобно видяхме и във водещия към самоубийство от скука Fast and Furious 7). В „Маска на Фантом“ обаче физиката работи така, както трябва да работи и смъртта настъпва мигновено, подплътена с достатъчно реализъм и кошмарност.

Освен новият злодей, в „Маска на фантом“ се срещаме и с добре познатия Жокер, озвучен от Марк Хамил. Жокерът стои на върха в престъпната пирамида – към него се обръщат за съдействие отчаяните от злото гангстери. Това проработва на още по-високо ниво – никога досега в историята на киното, гангстери от Коза Ностра не се бяха обръщали за помощ към друго престъпно същество. Именно това действие показва забележителната работа на режисьорите и сценаристите, които в детайли развиват образа на злодея и го повишават автоматично в максималното ниво на арогантност и изобретателност, особено що се отнася до криминални прояви. Така добре пипнати, малките детайли украсяват допълнително филма и го издигат на ниво, до което малко филми са имали възможността да се докоснат.

Особено силно влияние върху сетивата оказва и саундтракът, композиран от Шърли Уокър. Тежките тонове, увенчани с църковен хор, успяват да обострят сетивата на зрителите и да ги трансформират в миниатюрни индивиди, длъжни да поклонят глава пред епичността на музиката и нейната обречена на безсмъртност сетивност. През 2009 г., от Уорнър преиздават саундтрака като част от златната си колекция.

Batman: Mask Of The Phantasm е гениално създаден филм и заслужава да бъде гледан многократно, за да се обърне внимание на всеки детайл в него, водещ до обричащата го на безсмъртие епичност. Във времена, в които Rotten Tomatoes дадоха едва 29% на Batman v. Superman: Dawn Of Justice, а срещу Зак Снайдър активно се действа чрез онлайн петиции от фенове, Mask Of The Phantasm е нищо повече от образец, който трябва да се спазва, бе значение от евентуално създадените нови идеи. Показателно е, че само с 6 милиона долара бюджет може да се нарисува филм, който да бъде еталон за подражание десетилетия по-късно!

Още нещо важно – недейте да пускате на децата си този филм. Те не го заслужават. Нямат нужда от подмокряне на бельото си нощем. Оставете ги сами да го открият, когато дойде моментът за това. Със сигурност ще ви бъдат благодарни!

2 Comments on Batman:Mask of the Phantasm / Батман: Маска на Фантом

  1. Страхотна статия, която рязко ме върна в ниско технологичното ми детство! Когато получих мечтаната „касетка за Батман“, бях едва 7-годишен запален привърженик на Човека-прилеп. Не зная колко точно пъти съм гледал филма, но от последното такова са минали около 15 години. Въпреки това все още съвсем ясно си спомням целия сюжет, мрачната анимирана атмосфера на Готъм и дори ужасния български дублаж. 😀 За малчуган, какъвто бях по онова време, филмът беше изключително въздействащ, а определени моменти (злокобното придвижване на злодея, обгърнат от дим; начинът, по който Батман с крак натиска масата върху един от вече пребитите дебели престъпници в началото 😀 уплахата на Алфред при вида на току-що поставилия маската си величествен Брус Уейн; мъчителните сцени под дъжда на гробището; извратения смях на Жокера и „жена му“, която реже салам и др.) са се запечатали завинаги в главата ми и в голяма степен формираха цялостната ми представа за Батман-вселената. Може би наистина съм прекалил с гледанията, защото помня дори формата на парченцето стъкло, което Батман изследва на компютъра си. Хаха! Като дете обаче така и не разбирах защо, по дяволите, филмът не завършва с мечтания хепиенд и дълго време се измъчвах за съдбата за героите след финалните надписи? Едва сега разбирам, че историята има продължения и силно се надявам то да е обвързано със сюжета на „Маска на Фантом“. Keep up the good work!

    P.S. Ето какво намерих в уикипедия за филма: „Филмът е издаден на видеокасета (вероятно нелицензирана) в България в средата на 90-те години. Дублажът е само от един мъжки и един женски глас. Касетата съществува с обложка и на български и на английски език, като според тази на български заглавието е „Батман: Маска на Призрак“, въпреки, че на самия дублаж е „Батман: Маската на Фантома“.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*