Новините днес

89th Academy Awards: Кой ще бъде номиниран за „Оскар“?

Днес е денят. В 15:18 БГ време президентът на Американската филмова академия Шерил Бун Айзъкс, миналогодишната носителка на наградата за най-добра актриса Брий Ларсън, genius операторът Емануел Любецки, режисьорът Джейсън Райтман и певицата (никога няма да я нарека актриса – сори!) Дженифър Хъдсън ще обявят номинираните за „Оскар“ в 24 категории.
Какво да очакваме? Като цяло разочарования. Но тази година – за разлика от предходните – симпатизирам и на трите големи фаворита (La La Land, Moonlight, Manchester by the Sea), което е огромна рядкост, така че със сигурност няма да бъда разочарован в същата степен като през последните няколко години.

Ето какво очаквам да се случи – категория по категория.

(Във всяка една категория претендентите са подредени по вероятност номинацията да се случи.)

Най-добър филм
La La Land
Moonlight 

Manchester by the Sea
Lion
Hidden Figures
Hell or High Water
Arrival
_________________
8. Jackie
9. Hacksaw Ridge
10. Fences

Първите три филма са повече от сигурни. Последните три може би ще отпаднат. Не вярвам цели 10 филма да съберат нужните 5% first placements, за да могат да получат номинация. Яд ме е особено много за Тишина на Скорсезе, тъй като филмът обективно имаше шансове да напълни кошницата си с награди. Не мога да повярвам, че Академията е на път до пренебрегне  passion project на един от най-големите в американското кино, но студиото реши да забави премиерата до последния момент, не изпратиха скрийнъри (навреме) и в крайна сметка филмът беше шамаросан дружно и от критици, и от гилдии, и от глобусите. Ако беше получил номинации – я за сценарий, я за някой актьор – Скорсезе щеше да има далеч по-голям шанс да набере скорост. Обаче единствено операторите включиха Родриго Прието сред номинациите си. Добрата новина: Академията гласува по система (т.нар. preferential ballot),  която се различава коренно от „машината“ на гилдиите и глобусите, заради което е важно един филм да има малка, но страстна група от поддръжници, които да го поставят на първо място в списъците си. Ако достигне 5% първи места, филмът получава номинация за филм на годината, дори и да не е включен в нито един друг списък. (Ако един филм получи 250 първи места, той ще бъде номиниран за най-добър филм. Ако получи само 50 първи места и 2500 трети, няма да получи номинация. Така стоят нещата, заради което е важно филмът да има група от страстни фенове.) За момента залагам на 7 номинирани, като отпадналите според мен ще бъдат Hacksaw Ridge, Jackie и Fences. Филмът на Уошингтън се превърна в едно от разочарованията на сезона и макар да получи благосклонни реакции от критиците, не успя да се превърне в претендент в категории отвъд актьор, поддържаща актриса и адаптиран сценарий.

Режисура 
Damien Chazelle – La La Land
Barry Jenkins – Moonlight
Kenneth Lonergan – Manchester by the Sea
Denis Villeneuve – Arrival
Pablo Larraine – Jackie

Вероятността Вилньов и/или Ларейн да отпаднат е голяма. Скорсезе бе изцяло пренебрегнат от наградите, връчени през декември и януари докато Вилньов получи номинации от Режисьорската гилдия и Британската академия, което го превръща в убедителен кандидат за номинация. Но режисьорският бранш всяка година прави по един неочакван ход. През годините Фернандо Мейрелес, Педро Алмодовар, Дейвид Линч, Микаел Ханеке получават номинации, макар че са пренбрегнати и от чуждестранната преса, и от гилдията. В полза на Вилньов са всички негови филми от последните години, които му създадоха добро име в Холивуд, но жанрът може да се окаже и препъникамък. За петото място битката е между Скорсезе, Гарт Дейвис (Lion – който има шанс, понеже филмът се разпространява от Уайнстийн, заради което получи и номинация от Режисьорската гилдия), Дейвид Макензи (Hell or High Water), Марен Аде за немския „Тони Ердман“. Не бива да се забравят и Пабло Ларейн и Том Форд. Преди месец Гибсън изглеждаше като явен фаворит за номинация, но още тогава казах на един човек да почака до обявяването на номинациите на Режисьорската гилдия. Гибсън не беше в петорката. Холивуд не прощава лесно. Като че Том Форд е консенсусът сред всички, които чоплят тази категория, но не вярвам, че снобарите в режисьорския бранш ще номинират посредстен филм на дизайнер пред проект на Скорсезе, в който той е вложил толкова много страст и енергия. Логиката сочи Скорсезе. Ако обаче слушам интуицията си, Пабло Ларейн ще е петият номиниран за режисура за работата си по Джаки.

Актьор
Кейси Афлек
Дензъл Уошингтън 
Раян Гослинг 
Виго Мортенсен 
Джоел Едгъртън

Тук петорката изглежда повече от ясна – Афлек, Уошингтън, Гослинг, Мортенсен, Андрю Гарфийлд за Hacksaw Ridge. Не знам дали личните ми нагласи влияят на способността ми да видя накъде върви тази категория, но не мисля, че Гарфийлд ще получи нужните гласове за номинация. Едгъртън беше пренебрегнат от Актьорската гилдия и Британската академия, но мисля, че именно той ще бъде една от изненадите тази година. Филмът получи добри оценки от критиката, а и тематиката му е актуална след миналогодишната #OscarSoWhite изцепка. Нека не забравяме, че името на режисьора на филма Джеф Никълс придобива все по-голяма тежест сред членовете на актьорската гилдия. Едгъртън е и актьор, който през годините се отърка в доста номинирани за „Оскар“. Участва в Animal Kingdom (номинация за жестокото изпълнение на Джаки Уийвър), Warrior (запълниха пространство с Ник Нолти), а изигра и Стенли Ковалски в доста нашумялата постановка с Кейт Бланшет в ролята на Бланш. Актьорите познават работата му и уважават стремежа му да избира рискови проекти. Вярвам, че дори да не успее да пробие, то поне ще бъде доста близо. Възможна е и номинация за Том Ханкс, но Sully няма почти никаква подкрепа в която и да е категория, а Ханкс беше пренебрегнат и от Актьорската гилдия, и от Британската академия, въпреки че тази година категорията е безумно слаба. Както вече написах,  предричам Едгъртън да заеме последната позиция, но ако играете на сигурно, Гарфийлд е вашият човек.

Актриса
Ема Стоун
Натали Портман
Изабел Юпер
Мерил Стрийп
Рут Нега

Така.. тази категория е ад. Единствената сигурна номинация е за Ема Стоун. В началото на декември Портман изглеждаше като сигурен фаворит, но филмът остана встрани от битката в големите категории (въпреки че вярвам, че Ларейн е доста по-силен претендент за режисьорска номинация отколкото си мислим) и Портман се превърна в единствената вероятна номинация за филма в „големите шест“ категории. Имайки предвид и факта, че тя спечели преди едва шест години, след което кариерата й потъна, шансът й да се вреди за втори „Оскар“ е минимален. Сигурният й уж „Златен глобус“ отиде в ръцете на Изабел Юпер, която обаче не е номинирана от Актьорската гилдия, което е огромен шамар в битката за заветния „Оскар“ (от 1994г насам само двама актьори печелят „Оскар“-и след като не са номинирани от Актьорската гилдия; и двамата – Марша Гей Хардън и Кристоф Валц – печелят „Оскар“-и за поддържаща роля след като не успяват да получат номинация от гилдията за главна). Но важното тук е, че Юпер иска да преспи с позлатения рицар без гениталии на всяка цена. Кампанията й е доста агресивна. Фокусът е върху европейската кинолегенда, която никога не е била номинира за „Оскар“. Престъпление е, факщт. Номинацията е вероятна, но е далеч от сигурна. Проблемът не е в липсата на номинация от Актьорската гилдия. Далеч по-големият проблем е, че Elle не попадна сред деветте финалисти за чуждоезичен филм, а и нямаше как да е другояче. Академията никога, ама никога не би гласувала за подобен филм. Знаем им пристрастията. Въпреки това Юпер получи доста награди и макар че актьорският бранш рядко изненадва, тази френска легенда със сигурност ще получи нужните passion votes, за да се добере до първата номинация в кариерата си.
Следващите две претендентки са на ръба да пропуснат. Да, императрицата Мерил Стрийп може и да не успее да получи 20-тата си номинация за „Оскар“. Не знаем дали речта на глобусите е помогнала или е навредила, но определено за Мерил се говори доста през последните няколко седмици. Това безспорно е плюс. Все пак електоратът й се състои от актьори, които вероятно ще аплодират страстната й реч. Мерил получи и трите важни номинации – от Актьорската гилдия, Британската академия и за „Златен глобус“, така че по-скоро номинация ще има. Последното място е за Ейми Адамс, но аз отново ще загърбя здравия разум и ще предположа, че Академията ще номинира Рут Нега, която е млада, секси, чернокожа, в социоално ангажиран филм, а и някак не върви Джоуел Едгъртън да получи номинация, а Рут да бъде пренебрегната. Или и двамата са номинирани, или и двамата падат. Мисля (or is it wishful thinking?), че и двамата ще влязат в петиците. Вероятността да греша и Ейми Адамс да получи поредната си номинация за сравнително безлично изпълнение в доста харесван филм е огромна. Бъдете умни! Ейми е вашият човек. Но аз обичам да рискувам. Sometimes it pays off big time.

Поддържащ актьор 
Махършала Али
Джеф Бриджис 
Хю Грант 
Лукас Хеджис 
Дев Пател

Али е единственият сигурен кандидат. Грант чеше всичките им фетиши – британец, залязла звезда, която се завръща триумфално, главна роля, пробутана като поддържаща, а и никога не е бил номиниран за „Оскар“. Мутрата му ще цъфне сред петте номинирани в категорията. Хеджис и Пател никак не са сигурни, но Пател има едно огромно предимство – шкембето на Харви Уайнстийн, който яростно тика напред филмите си в битката за „Оскар“-и. Всяка година. Хеджис не получи почти никакви номинации, но актьорската гилдия отбеляза работата му, а тяхната подкрепа е ключова. И въпреки това повечето хора предричат, че той ще отпадне в полза на Аарън Тейлър-Джонсън. Но пред Аарън има няколко спънки. Да, той получи „Златен глобус“, но „Златен глобус“ имат и Мадона, и Джим Кери. Също така Тейлър-Джонсън не е актьор, когото академията ще приветства с номинация. А и Nocturnal Animals не е особено обичан от индустрията в САЩ. Отзивите на критиците също бяха смесени. Не мога да бъда сигурен в този си ход (най-вече заради шокиращите 9 номинации на Британската академия за филма), но мисля, че Аарън Тейлър-Джонсън ще бъде първият актьор от 70-те насам, който получава глобус за поддържаща мъжка роля и е отрязан от Академията. В полза на Хеджис. Тук отново избиват личните ми пристрастия. Харесвам изключително много изпълнението на Лукас Хеджис и не го крия, но имам и друг аргумент в негова полза. Мънчестър край морето е единственият филм тази година, получил номинации от всички важни гилдии и Британската академия (за филм и режисура; Ла Ла Ленд не получи номинация от Актьорската гилдия за ансамблово изпълнение, а Moonlight беше пренебрегнат от Британската академия в категорията за режисура). Филмът на Кенет Лонерган получи и най-много номинации от актьорската гилдия. Академията е гледала филма. Хеджис е отговорен за голяма част от хумора насред шестващата по екрана депресия и си мисля (или поне ми се ще), че любовта на Академията и на актьорския бранш към филма ще помогне на Лукас да пробие в петорката за поддържащ актьор. Въпреки че е само на 19, а Академията е известна с това, че номинациите за момичетата не са рядкост, но номинации за актьори под 25 се случват веднъж на десетилетие. През последните 40 години само двама актьори под 25 получават номинация от Академията – Тимъти Хътън през 1980г. и отвратителният Хейли Джоуел Осмънт през 2000г.  Ако все пак искате да заложите на Тейлър-Джонсън, нека е за сметка на Пател или Хеджис. Бриджис и Али са вътре. Грант е сантиментален фаворит.

Поддържаща актриса 
Вайола Дейвис
Наоми Харис 
Мишел Уилямс 
Октавия Спенсър 
Никол Кидман

Скучна категория. Кидман може и да отпадне в полза на Джанел Моне (проблемът е, че доста хора не знаят коя е Моне) или Грета Гъруиг (която обаче бе прецакана от късната премиера на филма си 20th Century Women – нещо, което спъва и кандидатурата на Анет Бенинг в категорията за главна роля). Дейвис е a done deal и вече може да порепетира как неволно да пусне сопол на „Оскар“-ите. Съществува нищожен шанс Харис да отпадне, тъй като много хора не възприемат изпълнението й. Било твърдо actor-y и стояло някак фалшиво насред обраната стилистика на Moonlight. Според мен проблемът е по-скоро същият като при Мишел Уилямс. Изпълненията им са кратки и сцените им са разпокъсани в рамките на целия филм. Изграждат образи доста фрагментарно, но какво да се прави. Категорията го предполага. Нечестното в случая е, че се борят с главните роли на Вайола Дейвис и Октавия Спенсър. Спенсър също не стои убедително, но не мога да открия актриса, с която да я заменя.

Оригинален сценарий
Manchester by the Sea
Hell or High Water
The Lobster 
Jackie
La La Land

Стигнахме до двете най-непредсказуеми категории. Сценаристите в Академията правят каквото си искат. Дори всички да повтаряха, че „Оскар“-ите са ясни и ще се озоват в лапите на Тарантино и Соркин, браншът миналата година просто реши да пропусне и двамата. Дори Глобусът не помогна на Соркин. Не съм сигурен, че ще помогне и на Шазел. Възможно е на негово място да влезе я Тони Ердман, я Капитан Фантастик, я 20th Century Women. Сценаристите нямат проблем да номинират и анимации, но пристрастията ми отново се обаждат и макар че рискувам да пропусна сигурен кандидат, няма да включа Zootopia в списъка. Включвам Джаки. Най-вечер защото сценаристите обичат камерни сценарии, които не разчитат на plotting, а на бавно ровичкане из образ. Твърде вероятно е голяма част от сценаристите в Академията да са чели сценария на Джаки, който дълго време оглавяваше The Black List – списъка с най-добрите нефилмирани сценарии. Така че рискувам. Остава The Lobster. Ако този филм пробие на „Оскар“-ите, то ще е именно в тази и само в тази категория. Мисля си, че съществува огромен шанс това да се случи. На шесто място остава Капитан Фантастик, макар че интуицията ми подсказва, че може би ще успее да пробие в петорката.

Адаптиран сценарий
Moonlight
Arrival
Lion
Hidden Figures
Fences

Тук въпросът е дали Nocturnal Animals, Love & Friendship, Silence ще успеят да влязат в топ 5. Ако това се случи, ще бъде за сметка на Fences, тъй като първите три филма са явни номинации, а Hidden Figures бе почетен и от гилдията, и от Британската академия. Филмът успя да  се превърне и в бокс офис сензация, измествайки Rogue One. Но защо Fences е по-вероятен претендент от три далеч по-успешни филми – поне откъм награди? Nocturnal Animals например получи номинации и от Британската академия, и от Гилдията на сценаристите, и за „Златен глобус“. Но както вече написах, Академията използва преференциален вот. Доста по-важно е един филм да получи първо място в списъка от пет, предложени от даден член на Академията в конкретната категория. В случая с другите награди всяко едно от петте предложения получава еднакъв брой точки при определянето на номинациите. Не вярвам Nocturnal Animals да получи по-страстна подкрепа от Fences, защото не вярвам Том Форд да получи повече гласове от Аугуст Уилсън.  Уилсън почина преди десетина години. Работата е там, че за всеки човек, занимаващ се с писане на драматургия, той е легенда. Може би един от най-важните драматурзи в американския театър през последните 20 години. Дори и да не харесват филма, голяма част от членовете на бранша на сценаристите биха гласували за него, отдавайки почит не само на конкретния филм, а и на кариерата на Уилсън като цяло.

Операторска работа
La La Land
Arrival

Moonlight
Silence
Lion

Въпреки отзивите Джаки остава на крачка от номинация. Браншът рядко номинира камерни филми. Ще оценят обаче амбицията на ленти като La La Land, Lion, Silence. Moonlight не е техният тип филм, но след френетичната реакция на критиците и купищата награди (именно в тази категория) не вярвам да бъде подминат. Никой не иска да бъде обвинен в расизъм. Не и след миналата година.

Филмов монтаж
La La Land
Moonlight
Arrival
Manchester by the Sea

Hell or High Water

Филмът на Мел Гибсън може и да успее да пробие, но вярвам, че Академията ще предпочете прецизността на Hell or High Water. Manchester by the Sea също е на ръба, най-вече поради явните естетически предпочитания на бранша към по-показни монтажни решения. Но ако Манчестър наистина е онзи огромен претендент за „Оскар“-а за филм на годината, няма да бъде пренебрегнат точно тук. Монтажната категория винаги е тясно обвързана с „Оскар“-а за филм на годината.

Музика
La La Land
Lion
Kubo and the Two Strings
Florence Foster Jenkins
Jackie 

И така.. Най-трудната категория. По принцип за композиторите в Академията е важно не само колко добра е работата по оригиналния саундтрак на един филм, а и кой се крие зад нея. Ако името Ви е Джон Уилямс, Александър Депла, Дарио Марианели, Джеймс Нютън Хауърд или Ханс Цимер, вероятността да се озовете в топ 5 е огромна, дори и никой да не е гледал филма Ви и той да няма никакъв шанс в други категории. Ако обаче сте ново име в бранша, дано филмът Ви наистина е голяма работа и да се води убедителен фаворит в куп други категории, за да „принудите“ бранша да отчете присъствието Ви. Сигурна номинация: Една. La La Land. Макар че много често браншът пренебрегва носителя на „Златен глобус“ за музика.
Какво следва? Kubo and the Two Strings. Никой не отбеляза работата на Марианели. Нито Глобусите, нито Британската академия. Но това е Дарио Марианели. Филмът е нашумял. Шансът да се пребори за номинация е огромен. Следва: Логиката казва Джон Уилямс за The BFG. Но все си мисля, че тази номинация просто няма да се случи. Не мога да си обясня защо. Може би защото знам, че Lion е вътре и остават само две места, а ми се иска Академията да номинира чудесната музика на Джаки и Moonlight. И двата филма са по-скоро нетипични претенденти в тази категория, но ще държа на своето и ще се надявам поне единият да е вътре. Като че Джаки има по-голям шанс. Да, Депла е вътре. Сори, Джон Уилямс!

Песен
„City of Stars“ – La La Land
„Audition“ – La La Land
„How Far I’ll Go“ – Moana
„Drive It Like You Stole It“ – Sing Street
„Letter to the Free“ – 13th

В тази категория не очаквайте някой да обърне внимание на Шакира и Джъстин Тимбърлейк! По-скоро човек трябва да помисли кой ще е документалният филм, за който никой не е чувал, който ще успее някак да пробие с песен, за която никой не е чувал. Тук имаме две опции – Letter to the Free (13th), Angel by the Wings (The Eagle Huntress). Естествено, може да номинират и Runnin’ от Hidden Figures. За момента залагам на 13th, но и The Eagle Huntress е вероятен претендент. Дори обмислям да разкарам Sing Street и да вкарам два документални филма.

Чуждоезичен филм
Toni Erdmann
The Salesman
Land of Mine
Tanna
The King’s Choice

Честно казано нямам никаква представа какви ще ги сътворят в тази категория. Тук няма нищо сигурно.

Пълнометражна анимация
Zootopia 
Kubo and the Two Strings 
My Life as a Zucchini
The Red Turtle
Your Life

Да, лудост е, но разкарвам Моана.

Костюми
La La Land
Jackie
Florence Foster Jenkins
Fantastic Beasts and Where to Find Them 
Love & Friendship

Fantastic Beasts and Where to Find Them остана встрани от сезона на наградите, но вероятността тази номинация да се случи е огромна, защото костюмографът е Колийн Атууд. Разгледайте биографията й! Жената е нещо като Мерил Стрийп на костюмографите. Номинират я почти всяка година. Никак не съм убеден в номинацията на Love & Friendship, но няма друг британски филм от тази епоха, която иначе е доста популярна. Жалко, че костюмографите няма да оценят чудната работа в Captain Fantastic. Ако го сторят обаче, шапки долу!

Сценография
La La Land
Arrival
Fantastic Beasts and Where to Find Them
The Handmaiden
Silence

Silence беше пренебрегнат дори от тази гилдия, но човекът зад декорите е Данте Ферети. Голямо име. Просто не вярвам, че ще бъде игнориран.  The Handmaiden е рисково предположение, но сценографите и костюмографите често отбелязват по някой чуждоезичен филм.

Грим и прически
Florence Foster Jenkins
Deadpool
A Man Called Ove

Всъщност нямам представа кой ще е третият номиниран филм. Първите два са повече от ясни.

Звуков монтаж
Hacksaw Ridge
Arrival 

The Jungle Book
Deepwater Horizon
Sully

Изключително трудна категория. Включвам Arrival най-вече заради широката му популярност. Hacksaw Ridge е фаворитът. Войни, престрелки, експлозии.. Това се котира в тази категория. The Jungle Book заради звука на природата.. Това е. Някои предричат Ла Ла Ленд, но това ще бъде шокиращ избор. Други – Deadpool. Вероятността е далеч по-голяма.

Звук
La La Land
Hackaw Ridge
Arrival
Silence 
Deepwater Horizon

Визуални ефекти
Arrival
The Jungle Book
Doctor Strange
Rogue One
Kubo and the Two Strings


Kubo and the Two Strings
би бил огромна изненада, но мисля, че има шанс.

Пълнометражен документален филм
O.J. Simpson: Made In America
The 13th
Life, Animated
Weiner
Gleason

На практика тази категория е непредсказуема. Възможно е да пробият и Fire at Sea, и Camera Person.

Не мога да коментирам късометражните филми, тъй като излизат в iTunes броени дни преди самата церемония. Мога единствено да отбележа, че Joe’s Violin, който можете да видите на страницата на The New Yorker, е сигурна номинация за документален късометражен филм.

Това е от мен. След номинациите ще близем рани и опашки!
До утре.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*