Новините днес

Божидар Илиев: Българските творци винаги са имало унизително отношение към собствениците на киносалони

Миналата седмица една статия в Webcafe предизвика бурна поредица от реакции. Ние не очаквахме обратното – все пак Анита Димитрова успя да бръкне дълбоко в гнойната рана на българското кино и предизвика верижна реакция, една от които показваме тук без редакторска намеса.

Божидар Илиев е собственик на киноверига и представител на известна марка филмови прожектори за страната. Като човек от бизнеса, то е интересно да разберем какво иска да каже той. Вижте:

Още от 90-те години Анита е в топ 3 на любимите ми ресорни кино-журналисти. Вярна на принципите и авторитета си, това е поредна екзактна статия. Не мисля, че тя ме познава лично и едва ли ще има значение моята оценка за нея, но въпреки това ще я дам – винаги съм се възхищавал на текстовете и критиките й, включае и тази.

Към написаното в този прекрасен материал не мога да се въздържа да не спомена името на Людмил Тодоров, който е удачен негативен най-ярък пример към статията на Анита! Този Велик режисьор-сценарист-продуцент-разпространител си омърляви филма по безпрецедентен начин и вдигна олелия до небесата, с едничката цел – да разсее ужаса у нас, бедните зрители, които сме имали нещастието да видим потреса, наречен „Миграцията на паламуда“. Този човечец трябва да бъде съден – той безвъзвратно и по особено жесток начин унижожи 100 минути от живота на малцината безумци, изгледали „онуй-нещо“, уви и аз бях сред тях. След края на филма се чувствах омерзен от това, че съм гледал кино. От този „колос“ на българското кино тръгна безумието, че от дистрибутори файда никаква… а кината са враг № 1 на висшата му същност на творец. Е, американците са прости, неуки и бедни хорица, та за това си хрантутят не един, не два, ами цели шест дистрибутора… да вземем да платим на НАТФИЗ интернета, че да почетат как се разпространява и показва кино по света, че белким вземата да учат децата и у нас. Срам за нашата филмова академия е, че след толкова години преход все още няма специалности, насочени изцяло към дистрибуцията и кинопоказа при положение, че те бяха сред първите частни структури в българската киноиндустрия и някак стана ясно, че това е бъдещето…

И друг свързан проблем – българските творци винаги са имали гадно, унизително и надменно отношение към нас, жалките комерсиални собственичета на киносалони. Дори не знаят, че професията ни се нарича „екзибитор“ (показвачи на кино в буквален превод), а „кинопоказ“ е правилният термин за търговската ни дейност. Срам! Защо аз знам достатъчно за правенето на кино дотолкова, че да подбера достойна програма за публиката ни, а те не знаят нищичко за нашите киносалони, за дистрибуцията?! Ще пристигнат ли в 21-ви век някога?! Ще доживеем ли, като всяка нормална държава в Европа, да имаме поне три НАЦИОНАЛНИ филма в топ 10 всяка година, а не един на всеки десет години?! За тях, ние – кината, сме цирея в системата – те са хай-лайфа. За тях субсидии с милиони – за нас НУЛА (ZERO). За всички творци по света Бокс-офиса е мерило за труда им, а нашите дори не знаят какво е „бокс-офис“. Като човек, посветил целия си съзнателен живот на това да показвам кино (защото според мен киното е НИЩО без публиката си), категорично искам да кажа:

 „Господа, научете се да уважавате кината, защото вие се хрантутите 26 години от нашите данъци, заплати, осигуровки и от чутовните ни усилия да правим кина с последните стотинки в джоба ни. Ние сме магазинът за магия, който зрителят посещава ежеседмично и очаква да му продадем нова мечта, а не мърляво филме, направено без концепция, без пари (щото субсидията някой я е „цунал“ по пътя към големия екран!), с мижаво сценарийче и с декламатори (викали им актьори)“.

Макар и да съм още млад, чудя се, ще доживея ли поне един български продуцент/режисьор, ще се сети ли да наеме (или да открадне, ако може) една кинозала и да покани българската екзибиторската общност да види филма му, направен с нашите пари? Че да седне и да ни погледне в очите и да зададе най-трудният върпос „Хареса ли ви филма?“. Вече губя вяра и надежда.

И за финал – преди две-три седмици прочетох, че друг Титан на невежеството в кинопоказа и дистрибуцията искал Столична община да възстанови Модерен театър като действащ киносалон (до тук нищо лошо бих казал!!!), ама не щото е ПЪРВИЯТ КИНОСАЛОН НА БАЛКАНИТЕ, а за да имало къде да се показват българските филми…?!?!? WTF?!?! Извини се бе! Извини се! Аман от безумци! И все в защита на българското кино…и всички били с добри намерения… и пътят до ада бил послан с добри намерения. Ами ние, дето сме направили кина, какво?! Да се обесим, щото на теб ти щракнало общината да похарчи 15-20 милиона лева, за да върти филми, от които се чудиш какво предпочиташ рак на дванадесетопръстника или да догледаш филма до края?! Извини се, бе! Извини се!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*