Новините днес

За кино с… Иво Сиромахов

Кой не знай Иво Сиромахов, кой не е слушал за него? Сценаристът на „Шоуто на Слави“, прочут с пристрастията си към Скарлет Йохансон, е един от най-интересните гости в традиционната ни петъчна рубрика.

Неслучайно избрахме датата 3 март, за да поканим Иво за интервю. Винаги сме харесвали неговите страсти, посветени на българската патриотична мисъл. Ние не сме от този тип патриоти и именно затова подкрепяме всичко, казано от него.

И още нещо – Иво е завършил Националната академия за театрално и филмово изкуство и да – той разбира от кино!

1. На кино в киното или на кино вкъщи?
В киното, разбира се. Там усещанията са много по-силни. Да не говорим, че има филми, които просто не може да се гледат вкъщи. Като да речем “Star Wars”, или “Indiana Jones”.

2. Кой е първият филм, за който имаш спомени, че си гледал/а на голям екран?
Когато бях ученик, нямаше почти никакви достъпни забавления освен киното. А билетът за кино струваше 20 стотинки. И през лятната ваканция с приятелите от махалата ходехме всеки ден на кино. По онова време нямаше молове, но във всеки квартал имаше малки киносалони. В нашата махала киното се казваше “Иван Вазов”, относително близо бяха кино “Солун” и кино “Урвич”. Първите филми, които съм гледал там, бяха “Шофьорът” с Райън О’Нийл, “Удар със стик” с Пол Нюман, “Том Хорн” със Стив Маккуин. Гледал съм ги по 15-20 пъти. Няма да забравя как по време на прожекциите отвреме-навреме лентата се късаше, салонът потъваше в мрак, а всички зрители почвахме да тропаме по пода и да дюдюкаме, за да събудим човека при киномашината, ако е заспал.

3. Имат ли българите кинокултура?
Имаха едно кино “Култура” на площад “Славейков”, ама вече го нямат.

4. А какво мислиш за българското кино?
Нито е чак толкова добре, колкото ни се иска, нито е чак толкова зле, колкото мрънкаме. Но е много по-зле, отколкото би могло да бъде. Главният порок на българското кино е, че се финансира от държавата. Това обуславя два тежки проблема – първо: създателите не се интересуват дали филмът им ще се гледа, щото те парите така или иначе вече са си ги взели. Майната ѝ на публиката. И второ: няма как филмите им да са критични към системата, защото авторите им са взели пари от същата тая система и сега са принудени да се навеждат. Жалка история.

5. Скорсезе с Де Ниро или Копола с Пачино?
Все италианци са. Както и да ги завъртим, комбинацията е смайваща. Наскоро прочетох една много интересна книга. Тя се казва “Волни ездачи, разярени бикове” и е написана от Питър Бискинд. Забележителна книга, препоръчвам я на всеки, който се интересува от кино. Та в нея има много любопитни детайли именно около сътрудничеството на тия хора. Как да речем Скорсезе изобщо не е искал да снима “Разяреният бик” и колко дълго Де Ниро го е увещавал да направят такъв филм. Или как всички са предричали неуспех на “Кръстникът” и настоявали Копола да го презаснеме, защото според продуцентите осветлението не било достатъчно.

6. Според теб кой от съвременните режисьори ще се превърне в легендарна емблема за световното кино?
Кристофър Нолън.

7. Кой е филмът, който всички харесват, а ти искрено ненавиждаш и защо?
“Ненавиждам” е много силна дума. Един филм или ми е интересен, и го гледам, или просто спирам да го гледам. Ето сега например всички много се прехласват по “Ла ла ленд”, а аз издържах около 20 минути. Филмът може и да е хубав, но на мен мюзиклите не ми въздействат. Струва ми се фалшиво как някакви хора в момент на силни страсти внезапно запяват (по тази причина не ходя на опера). Единственият мюзикъл, който харесвам, е “Продуцентите” на Мел Брукс. Това е един от най-смешните филми, които съм гледал.

8. Случвало ли ти се е да промениш изцяло мнението си за даден филм при повторното му гледане?
Не. Още от първите няколко минути е ясно дали един филм става за гледане или не.

9. Кои са трите филма, които би взел/а със себе си в изолирана среда?
“Светлините на града” на Чарли Чаплин, “Американски прелести” на Сам Мендес и “Мач пойнт” на Уди Алън.

10. В кой филм би заменил главния/главната актьор/актриса, за да изпълниш неговата/нейната роля?
Във всеки филм, в който главният герой трябва да се натиска със Скарлет Йохансон.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*