Новините днес

Ретроспекция: Mean Streets / Жестоки улици

Робърт Де Ниро, гушнал две едрогърди мадами, върви на забавен каданс под ритъма на Jumpin Jack Flash” на Ролинг Стоунс. Годината е 1973 г., филмът –„Жестоки улици“ на Марин Скорсезе. Така започва легендарната колаборация между двамата, която ще доведе до 8 филма. И ако през 73-та тази сцена е изглеждала самоцелен, синефилски фетиш, то днес е важен елемент от културната история на Америка. Това е началото и на любовната кино история между Скорсезе и Ролинг Стоунс. Музиката им звучи в много филми на Скорсезе, а през 2008 г. той снима документалния филм “Shine a Light”– един незабравим концерт на Стоунс в Ню Йорк.

Освен Стоунс, във филмa звучат и парчета на Ерик Клептън, Джони Ейс, The Ronettes, The Miricales, Cream…

Скорсезе е един от пионерите, наред с Джордж Лукас („Американски графити“(1973), използващи готови поппарчета като саундтрак. Филмите от онова време разчитат на оригинални партитури, които са просто декор на историята, която разказват. В „Жестоки улици“ съчетаването между текста и музиката е много по-важно и силно. Парчетата на Стоунс и Дъ Мирикълс са част от наратива и негова движеща сила. Много от сцените са измислени на основата на музиката, а някой от песните са част от миналото на Скорсезе.

mean_streets

Снимайте каквото познавате“ – това правило набива в главите на студентите в курса си по кино преподавателят в Нюйоркския университет Хаиг Мануджян. Правило, което дефинира филмите на режисьорите от Новата вълна и към което се придържа и един от студентите на Мануджян – Мартин Скорсезе. Правило, което ражда „Жестоки улици“.

Скорсезе израства в Долен Ийст Сайд, Манхатън, в етнически затворена католическа общност, сред свещеници, гангстери и кино. Той е слабо, крехко, болнаво момче – истински аутсайдер. Страда от астма и алергии. Както заявява пред Ричард Шикъл: „Имам два типа приятели – едните сега работят като адвокати и банкери, а другите „познаваха живота на улицата“. Скорсезе ще посвети много от филмите си на втория тип.

Скорсезе работи шест години по сценария на „Жестоки улици“ и влага в него много от собствената си история, от терзанията, болките и преживяванията си по улиците на Ню Йорк.Междувременно снима „Кой чука на вратата ми?, а след него „Бърта от товарния вагон“(1972). Джон Касаветис прочита сценария на „Жестоки улици“ и убеждава Скорсезе, че това трябва да е следващият му проект.

mean-streets-still

Скорсезе приема идеята, намира финансиране и лентата се завърта. Но, разбира се, не всичко върви гладко. Пъзелът започва да се нарежда, когато Скорсезе се запознава с Де Ниро. Скорсезе е поканен една коледна вечеря в апартамента на Джей Кокс, сценарист на  „Невинни години“(1993) и „Бандите на Ню Йорк“(2002) в Манхатън. Там е и Брайън Де Палма, който има вече заснет филм с Робът Де Ниро – „Здрасти, мамо!“ и много държи да го запознае със Скорсезе. Четиримата вечерят заедно, a Скорсезе и Де Ниро много бързо се сближават. Двамата са израснали в един квартал, през няколко улици, но не се познават.

Скорсезе е писал сценария, предвиждайки за главната роля приятеля си Харви Кайтел, с когото вече са работили заедно в „Кой чука на моята врата“ (1967). Отначало Де Ниро също я иска, но Скорсезе се опитва да го убеди да изиграе ролята на Джони Бой. В крайна сметка Де Ниро приема, а останалото е история.

Скорсезе снима филма за 26 дни със скромния дори за онова време бюджет от едва 600 000 долара. 6 дни снима в Ню Йорк – екстериорите и някой от ключовите интериори, а останалите – в Ел Ей, където е по-евтино.

Премиерата на филма е на кинофестивала в Ню Йорк през есента на 1973 г. Филмът се приема отлично. В„Ню Йорк Таймс“ излиза положителна рецензия, след това в „Ню Йоркър“ легендарната кинокритичка Полин Кейл нарича филма „триумф на личното кино“ и „най-добрият американски филм за 1973 г.“. Това обаче не му помага по никакъв начин в боксофиса. „Жестоки улици“ излиза по едно и също време със „Заклинателят“ (1973) на Уилям Фридкин, който помита всичко по пътя си. Това допълнително намалява шансовете на филма за финансов успех.

mean-streets

Жестоки улици“ разказва историята на четирима приятели от квартала „Малката Италия“ в Ню Йорк – Чарли (Харви Кайтел), Тони (Дейвид Провал), Майкъл ( Ричард Романус) и Джони Бой (Робърт Де Ниро). Чарли е дребен мафиот. Работи за чичо си, който е важна клечка в мафията, и събира от негово име дълговете, които все още не са му изплатени. Джони Бой е най-опърничавият от бандата и постоянно е в дълг към останалите. Чарли, от друга страна, има тайна връзка с братовчедката на Джони Бой – Териса (Ейми Робинсън), която страда от епилепсия но обкръжението му е категорично против нея заради заболяването й.

Въвеждащата сцена ни показва Чарли, който се събужда от кошмар и се взира в огледалото, а гласът зад кадъра – неговият собствен, разсъждава: „Греховете не се изкупуват в църквата. Греховете се изкупуват на улицата. Греховете се изкупуват у дома. Останалото са глупости и ти го знаеш“ .Сцената е вдъхновена от „Събота вечер, неделя сутрин“ (1960) и загатва, че в центъра на историята е мотивът за католическата вина. Тема, която Скорсезе ще разглежда в много от филмите си. И основният катализатор, изразител на тази тема е Чарли – образ, в който Скоресезе влага от своя характер и от характера на баща си.

Чарли знае, че е допуснал много грешки в живота си и смята, че помагайки на Джони Бой, ще изкупи и собствените си грехове пред Господ. Образът на Джони Бой пък e релация към Травис Бикъл, чернова на по-мрачната му версия в „Шофьор на Такси“ (1976), намерила естествен завършек в саморазрушителния образ на Джейк Ла Мота в „Разяреният бик“ (1980).

Новаторския подход на Скорсезе личи и в работата на оператора Уейкфорд. Често е използвана ръчна камера, много от кадрите са накъсани и това придава непосредственост на действието. Кейнт Уейкфорд предлага един от най-суровите и красиви портрети на нюйоркските улици. Задължителна за отбелязване е сцената в билярдната зала с дълъг кадър – епизод, сниман от ръка, при който камерата следва актьорите без използването на монтажна връзка. Изключителен tracking-шот, какъвто след години Любецки ще предложи в „Бърдмен“ (2014) и това ще му донесе Оскар.

„Жестоки улици“ поставя началото на неповторимия Скорсезе стил. Всички елементи на неговото кино са тук. Яркият диалог, бурното действие, черният хумор, реалистичният подход при показване на насилието. Тук са и основните теми в творчеството му – насилието,самотата, аутсайдерите, предателството, човекът, търсещ изкупление в мрачния си живот, католическата вина. Всичко, което ще предложи Скорсезе на публиката си през следващите години.

„Жестоки Улици“ е филм, отдаващ почит на френската Нова вълна и същевременно ревизионистичен по отношение на гангстерския жанр с първичния си реализъм и на моменти почти документалния автентизъм;  реализъм, който Скорсезе ще издигне до краен предел в „Шофьор на такси“. Скорсезе успява да пречупи влиянието на Годар, Ривет, Роселини, Трюфо през своята призма и така оставя отпечатък с яркия си индивидуален стил в американската кино история.

Всеки сюжет, който разказва Скорсезе, е свързан с личната му история, на семейството му и на хора, които е познавал. Неговите филми наподобяват глави от историята на Америка, която Скорсезе продължава да пише и която е по-интересна от който и да е учебник за епохата.

Жестоки улици“ не прави изключение – товае дълбоко личен, почти автобиографичен филм на Скорсезе. С него той се примирява с итало-американския си произход.

Пуснете си го, гледайте го, слушайте саундтрака му. Ако не ви хареса – примирете се. Всеки има право на лош вкус в живота си…

2 Comments on Ретроспекция: Mean Streets / Жестоки улици

  1. Владимир Илиев // март 15, 2017 at 6:39 pm // Отговор

    „Беше нещо, което да те накара да спреш и да се замислиш – за света, в който живеем, и за обществото, което представляваме. Както и да е, това беше един важен момент от моя живот и оттам се появи ЖЕСТОКИ УЛИЦИ.“

    Мартин Скорсезе – Баш майсторът

  2. Хареса ми, добре е написано – стегнато и информативно! Задълбочен анализ и обърнато внимание на препратките към други филми на Скорсезе и връзката помежду им.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*