Новините днес

Atomic Blonde / Атомна блондинка

Убийствена блондинка

Bend the knee пред единствената руса кралица – Чарлийз Терон.

Краят на студената война е по-близо от всякога, Берлин кипи, а убийството на британски агент от МИ6 предава в ръцете на съветските шпиони ценен списък с двойни агенти. Ако се чудите от къде ви е познат подбен сюжет – вероятно от „Скайфол“, но това е пренебрежима подробност. Брилянтната Чарлийз Терон е в ролята на атомната блондинка Лорейн Браутън – британката, която е изпратена в Берлин, за да да открие откраднатия списък, преди да бъде разкрит от врага. Партньор на Чарлийз е отговарящия за делата на Короната в Берлин Дейвид Пърсивал (Джейм Макавой). Въз основата на графичната новела (както е възпитано да се наричат комиксите) „The Coldest City”на Антъни Джонстън, режисьорът Дейвид Лийч пресъздава отлично атмосферата на Берлин от края на 1989 година и създава изключителен екшън, който се доближава до поредицата за Джеймс Бонд с невероятната актьорска игра и абсолютно впечатляващи каскади. Няма как и да е по друг начин, имайки предвид брилятната му работа за продукции като каскадьор, координатор или помощник режисьор в продукции катоJohn Wick“, „Jupiter Ascending„, „X-Men Origins: Wolverine“ , „V for Vendetta, трите части на „Матрицата и куп други блокбъстъри.

През ноември 1989 година се случват впечатляващи неща, като думите на Роналд Рейгън към ръководителя на СССР  „Господин Горбачов, съборете тази стена”, моето раждане и първите глътки свобода за Източния блок. А тя, свободата, е като абсента, за който винаги си чувал, но никога не си опитвал, не знаеш колко да изпиеш, чакаш с огромно нетърпение, смяташ, че е като всяко друго питие, но за съжаление си категорично неподготвен да консумираш, особено в края на 1989 година.

Чарлийз Терон е убийствена блондинка и това не може да бъде оспорено от живо същество, надарено с поне едно сетиво. След като се превърна в перфектен екшън герой и измести светлините на прожекторите от Том Харди към себе си в Mad Max: Fury Road”, южноафриканската актриса заслужи да играе ролята на Джеймс Бонд в тясна пола и чифт червени стилето Диор. За щастие, това е един филм пример за това как не е необходимо да бъде феминизиран филм, в който главната актриса е жена и таен агент, за да стане харесван. Героинята на Чарлийз Терон сякаш се „ражда” в първите кадри от филма от водата на вана, пълна с лед, подбно на Венера, раждаща се от морската пяна. Но тази Венера е покрита със сините и белези, а ударите, които са ги причинили, със сигурност биха убили дузина здрави мъже. Изключителна работа на гримьорите, преобразили съвършеното лице на Чарлийз, с леко намигване към гениалната ѝ роля на сериен убиец в „Чудовището”. Освен убийствено привлекателна, Лорейн Браутън има впечатляващ набор от специални умения, те включват (но не се изчерпват с) ръкопашен бой, стрелба, ползване на всеки предмет от бита за смъртоносно оръжие, включително и преносим кухненски котлон; шофиране на източногерманска кола с ръчни скорости, да играе двойна игра и изобщо всичко, което може Джеймс Бонд. Но с любов към по-силните напитки – мартини няма, само водка „Столичная“ с лед. За огромна масова радост на цялата така или иначе леко възбудена аудиотория, лайтмотивът за страстта на агентите на Короната към красивите жени е съвсем явен, а тази на Лорейн към екзотичната французойка Делфин (София Бутела, „Мумията” от 2017 г.)  е взривоопасна.

Изобилните бойни сцени са с внушителна хореография, 98% заснети от самата Чарлийз Терон, без намесата на дубльорката ѝ, което и води до липса на зъби, но голямото изкуство иска големи жертви.

Обстановката на целия филм показва съвсем ясно и красноречиво разликите между Запада и Изтока. Тегобата на Изтока е нарисувана в интериора на учрежденията с тежки, социалистически колони и стени, безвкусно украсени с огромни мозайки с етно мотиви. От другата страна са баровете, в които свободно се пуши, красивите жени с изискан грим и ефирни металически рокли. Западен Берлин е цветен, 80-тарски, с розови и сини неонови светлини, а в убежището на Чарлийз се дебнат аудио касетки и сумрак, разреден от флуоресцентна светлина. За пресъздаването на обстановката на Източната част се грижи соцреализмът в архитектурата на Будапеща, където е заснета по-голямата част от филма. Гръбнакът на саундрака на филма са любимите западни парчета на съвременниците на Перейстройката –  “Cat People (Putting Out Fire)” на Дейвид Бауи, “Behind the Wheel” от  Depeche Mode, “Father Figure” на Джордж Майкъл, The Cure и още много нотки на носталгия.

Гардеробът на Чарлийз Терон заслужава отделно ревю. Стилистката Синди Еванс подбира отлично тоалетите, с които Лорейн раздава чуждо и свое правосъдие. Високи ботуши, поло яки, специално създадено от Джон Галиано палто, панталони с висока талия Изабел Марант, рокля Тиери Мюглер, гащеризон на Оливие Рустен за Balmain, палта Max Mara, мрежести чорапогащи … Запазената марка на 80-те и на Лорейн са авиаторските слънчеви очила, носени впрочем и от голяма част от актьорите във филма. В противовес на шик гардероба на британската агентка, нейният колега Пърсивал смело залага на плетени потници с шпиц деколте, мрежести потници, потници от всякакъв характер, но това не му пречи да се буди с по две непознати наведнъж. Осемдесетте, какво да ги правиш.

Актьорския състав се допълва от Джон Гудман, който само с поглед убеждава, че е много свястно копеле от ЦРУ. Специални благодарности на Вселената за 3-те минути екранно време на Тил Швайгер, този арийски блян в ролята на Часовникаря.

Във филма единствено ми липсва британски акцент на Чарлийз Терон, въпреки че вероятната причина да не бъде особено автентичен е, че в този случай репликите ѝ биха били неразбираеми за англоговорящия свят.

Очаквам продължение, а междувременно искам да съм цигара в ръката британски таен агент, независимо кой…

 

2 Comments on Atomic Blonde / Атомна блондинка

  1. Светослав Богданов // август 14, 2017 at 7:40 pm // Отговор

    Страхотно ревю, но за съжаление много бързо приключи. Тъкмо се зачетох и..Край. Гери, адмирации към теб и писанията ти. Страхотни са.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*