Новините днес

За кино с… Жаклин Вагенщайн

За нас днес е повече от огромна чест да си говорим за кино с Жаклин Вагенщайн – една от най-влиятелните дами в българското книгоиздаване и култура. Жаклин не само се грижи за перфектната селекция книги на издателство „Колибри“, но и е основоположник на единствения по рода си филмов фестивал Cinelibri, част от медийните партньори на Popcorn Movies BG.
Тя е внучка на режисьора, писател и сценарист Анжел Вагенщайн и израства сред литература и класически заглавия на седмото изкуство Завърша английската гимназия в София, а висшето си образование получава в Париж, където защитава две бакалавърски и една магистърска степени. Изтънченият вкус, добрите нрави и любовта към киното превръщат Жаклин в една от жените, с които имаме желанието да говорим за филми до безкрай.

 1. На кино в киното или на кино вкъщи?
На кино като на кино, отговорът се съдържа във въпроса. В кино зала се гледа “голямо кино”. Вкъщи може да си пусна някое “филмче”. По принцип емоцията и възприятието на голям екран са съвсем различни и много по-истински. Никаква домашна техника не може да замени това усещане. Затова и правим фестивала Синелибри. Каним хората да излязат от домашния уют и да се присъединят към едно по-голямо преживяване.

2. Кой е първият филм, за който имаш спомени, че си гледал/а на голям екран?
„Секс, лъжи и видео“. Няма как да го забравя, защото на билета ми пишеше Барон Мюнхаузен и възрастта ми беше доста по-подходяща за него.

3. Имат ли българите кинокултура?
Хората около мен да. За българите по принцип ми е трудно да обобщя. Предполагам, и е нормално, че ако попитате обичайната публика на клуб в Слънчев бряг кой е Луис Бунюел, малко хора ще знаят. От друга страна ми прави впечатление, че по време на кинофестивалите салоните са пълни. На панорамите на големи режисьори също. А поредицата ни за кино Амаркорд обикновено се продава до последната бройка и се търси като библиографска рядкост.

4. А какво мислиш за българското кино?
Не мисля, че е въпрос само на липса на пари, за да постигнем добри резултати в киното. Но най-напред трябва да се освободим от оплаквателния тон, който намеква че живеем в най-лошото място на планетата.

5. Скорсезе с Де Ниро или Копола с Пачино?
Роулинг Стоунс или Бийтълс?

6. Според теб кой от съвременните режисьори ще се превърне в легендарна емблема за световното кино?
Нашият фестивал се гордее, че за малкото години, в които го правим, сме срещнали публиката както с бъдещи легенди Серджо Кастелито, Раду Михайлеану, Павел Лунгин (тези хора вече са емблеми, но може би още не са легенди), така и с живи легенди на киното като Иржи Менцел и Фолкер Шльондорф.

7. Кой е филмът, който всички харесват, а ти искрено ненавиждаш и защо?
Ненавиждам е прекалено силен термин, някои филми успяват обаче да ме подразнят, например всички филми режисирани от Анджелина Джоли, която потресаващо не си дава сметка, че не бива да седи от другата страна на камерата.

8. Случвало ли ти се е да промениш изцяло мнението си за даден филм при повторното му гледане?
Не.

9. Кои са трите филма, които би взел/а със себе си в изолирана среда?
Какво значи изолирана среда? Ако съм на самотен остров или в затвора няма да имам на какво да гледам филми, пък и на двете места не ми се ходи. Има много филми, които гледам многократно, но изборът им се диктува от моментно настроение или текущ проект. Като цяло не обичам да се изолирам, затова и ми харесва да ходя на кино и да споделям емоцията на хората в залата.

10. В кой филм би заменил главния/главната актьор/актриса, за да изпълниш неговата/нейната роля?
Джулиет Люис в „Убийци по рождение“, Ума Търман в „Криминале“, Кейт Бланшет в „Blue Jasmine“.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*